You can discover more about a person in an hour of play than in a year of conversation.
- PLATO

All
  • All
  • Distribution
  • Film & Känslor
  • Kommunikation & Varumärken
  • Kundexempel
  • Övrigt
  • Uncategorized

UTHÅLLIGHET VINNER

Så är sommaren här och några av oss har redan hunnit med en kortare ledighet med besök på Legoland. Lego; ett varumärke och organisation som under årens lopp inspirerat och utgjort föredömligt exempel på enveten och flexibelt strategiskt företagande i Managementlitteraturen. Ett familjeföretag med tydlig värdegrund och stark företagskultur! Innovation, patentskydd, breddning av produktportföljen, Co-Branding…

CASE: REPORTAGESERIE

Man kan aldrig nog underskatta en av kommunikationens och retorikens grundstenar – repetition. Genom att skapa en återkommande reportageserie underbyggs, förstärks och fylls varumärkeslöftet på. Detta samtidigt som relevant innehåll erbjuds målgruppen. Och det behöver inte vara avancerat. Med sin reportageserie bevisar RagnSells att de ligger i ständig framkant vad beträffar forskning och utveckling av…

CASE: NISCHAD UPPLYSNING

Vårens stora insats har varit att förnya Skatteverkets kommunikation till speciellt utvalda grupper med filmer i olika format. Då många av våra insatser sker för internt bruk är det extra roligt att dessa kan ses av många. Här ett exepel adresserat till egenföretagaren, vilken ska känna igen sin vardag. =>

MANNEN VID GRILLEN

Många män har nog känt igen sig när Solsidans Fredde gick i terapi för att bota sin grillabstinens. Avsnittet behöver inte ens visas för att skapa en stark igenkänningsfaktor – det räckte blott att använda en språklig bild, en metafor, för att väcka en bilder till liv. Vad har vi för nytta av att skapa…

CASE: Känn utvecklingen

Det talas mycket om brist på bostäder, kollektivtrafik och andra utmaningar som en storstadsregion kan stå inför. Men hur känns det att drabbas av dem? När väl statistiken presenterats på konferensen lät vi skådespelaren Per och hans vänner uppleva hur det är att resa, bo och leva i regionen. I den påföljande paneldebatten fick sedan…

Det magiska G:t

Gestaltning betyder att vi åskådlig- och levandegör en plats, känsla eller en vision. Vi ger det en form och en mening genom att visa upp vilket uttryck det tar sig. Via film, teater och spel kan ta oss till, fysiska som mentala, platser och upplevelser som annars inte skulle vara möjliga att besöka. Ibland gestaltar…

CASE: Jobbet är en lek

Årets första projekt innebar att skapa en rekryteringskampanj som lockade de bästa ingenjörerna på KTH. Att interaktivitet skulle ingå stod klart redan från början. Film och enklare frågelek var första steget att sålla de som visste något om tunnelarbete. De som svarade rätt fick med sig en biljett att delta i tävling om en betald…

Le för ett starkare varumärke!

Händerna i luften sjunger Petra Marklund och Friskisledaren skriker ut detsamma. Det är såväl  historiskt erkänt som vetenskapligt bevisat att fysisk rörelse påverkar vår sinnesstämning positivt. Just därför har det blivit så viktigt inom spelindustrin att se till att skapa en fysisk respons. Wii startade en vinnande trend med sina spel men även enkla rörelser…

Frukostseminarium – Gamification 2.0

Välkommen på en intressant föreläsning och paneldebatt om spelifikation. Seminariet vänder sig till dig som vill höja kundlojalitet eller motivera medarbetare och är nyfiken på hur nästa generations spelifikation kan användas och integreras med andra kanaler och medier. Onsdagen 10 april klockan 8:00-9:30 Till inbjudan och anmälan =>

I leken finns allvaret

Gamification – idén att tillämpa spelmekanismer i andra sammanhang än spel – är ett fenomen som väcker mångas känslor men är svårt att värja sig ifrån.  I grunden utgår dess tankar från motivationsteorier och ämnat att få en uppgift att kännas stimulerande och belönande. Så, att spela på fritiden går an, men på jobbet? Bevisligen…