Varumärkets Push&Pull – Familjeföretaget

Jag hinner svänga runt hörnet och vaksamma ögon uppmärksammar mig direkt.
– Du kan köra in på bryggan till höger, säger en energisk mekaniker.

Det har blivit dags med översyn av väghållningen på bilen och troget återkommer jag till Däckspecialen som genom åren visat prov på både kunskap om bilar och racing som god och personlig service. Medan kärran får en översyn kan jag inte låta bli att studera effektiviteten, organisationen och kulturen som råder i hallen – en gammal vana som sitter i.

Nyfiket går jag bort till Fredrik, arvtagare till familjebolaget, och frågar honom hur de lyckas och vilka de största utmaningarna bolaget står inför.

– Att bibehålla kvalitén på jobben, när vi måste ta in säsongsmedarbetare, och bibehållen lönsamheten utan att expandera, svarar han. Kunder stannar länge hos oss och sprider ryktet vidare. Att pappa fortfarande framgångsrikt tävlar i rally hjälper givetvis till att positionera oss som duktiga.

Mest imponerar kulturen som sitter i väggarna, den som bär stämpeln av professionalism. Interaktion och tilltal är hövligt, sansat och handlar om arbetet. Ingen stress men heller ingen onödig fika. Jag gissar att det blir övertid på fredag men två killar skakar på huvudet och säger att de kommer att hinna och gå hem vid fyra som vanligt. Lead by example är stilen och jag hör Fredrik och de andra med lugn stämma svara på kunders alla frågor, återkomma och alltid finnas på där med rätt prylar när en bokad kund anländer.

Som konsult vill man föreslå möjligheter med expansion genom fler verkstäder, produktutveckling utöver däck och geografisk marknadsexpansion. Kanske ökad digitalisering, klonad process och kultur för att etablera Franchise eller bara köpa intilliggande lokaler – men då skulle de kanske tappa sin själ och bli ”stuck-in-the-middle”?

Beviset att de lyckats i sin nisch är att jag väljer att inte pruta på arbete och material med utgångspunkt att jag fått det jag förtjänat till ett pris som ger den marginal att de finns kvar nästa gång jag kommer på besök.

Däckhotellet är sedan länge fullt med en väntelista!

Den nedtonade marknadsföringen snarare ökar kvalitetsstämpeln och skapar ett ”want-to-have” i den kontakt man får med varumärket. Det, trots att konkurrerande produkter kan köpas på nätet för halva priset. Leveransen och upplevelsen utgör kärnprodukten där kunderna sköter marknadsföringen genom sina berättelser och därmed utgör Däckspecialens advokater.

Men det dåliga kaffet i väntrummet?

– Vi hade bättre förr men då stannade kunderna för länge. Det är effektivare så här, svarar Fredrik med ett leende. 🙂