I veckan hade jag förmånen att träffa entreprenören Johan Attby och höra hans livshistoria. Utöver ökad kunskap om orten Hjo fick vi ett kunskapslyft om varför framtiden ligger i Vertical Social Networks (VSN).
Medan generella sociala nätverk samlar alla målgrupper fokuserar VSN på en homogen grupp av individer med ett avgränsat intresse och passion. Med gelikar kan de föra en mer avancerad dialog med likasinnade, finna mer relevant information och bekräftas av ämneskunniga. I dessa nätverk finns ett större engagemang och benägenhet att dela med sig av sin kunskap och erfarenhet då fler känner att de får tillbaka mer än vad de stoppar in.
Gemensamt intresse, stark passion och möjlighet att visualisera är tre nyckelfaktorer för att lyckas med VSN. Och, en massa tålamod säger Johan som arbetat intensivt med sitt FishBrain.
För de som arbetar med Inbound Marketing är dessa nätverk en guldgruva med högre konverteringsgrad, längre exponeringstid, fokuserade målgrupper och befolkat av trovärdiga Influencers.
Så, med dessa nya VSN kommer flertalet av oss som idkar många hobbies att behöva ladda ned fler appar. Blir då nästa evolutionära våg en app som samlar dessa data baserat på mig som individ och mina hobbies, likt en Ztory eller Readly?