De mest tittade, delade och kommenterade klicken under 2013 var videor med söta kattungar. Varför? De är gulliga, får oss att le och må bra. Skapar en positiv känsla där välbehag infinner sig.
Det har företag som Upworthy, BuzzFeed och 9gag tagit till sig. Känslor är kommersiellt sprängstoft för sajter som lever på att söka upp och paketera om befintligt digitalt innehåll med känsloladdade rubriker som enkelt kan gillas och delas. När varje ord vägts på den emotionella vågen och testats mot en fokusgrupp re-lanseras innehållet attraktivt förpackat. Med förbluffande engagemang som resultat!
Till Upworthy kommer 60 miljoner besökare i månaden för att engagera sig, klicka och dela. Att få sitt budskap publicerat här är varje politikers och företagares våta dröm. Och traditionella mediers mardröm när deras nyheter försvinner till en annan portal, och därmed även deras reklamintäkter.
Internet har gett användarna möjlighet att återta del av kontrollen för interaktion med budskapen. Där vi tidigare fick förhålla oss till få politiska partier och abstrakta program kan vi idag engagera oss i enskilda händelser. Vi kan även prisa och dissa enskilda produkter och varumärken på ett sätt som inte var möjligt tidigare. Trådar i sociala medier överglänser den dyraste reklamen.
Vilka krav ställer det på film som emotionellt media?
Story – Här måste finnas en dramaturgi i någon mening för att vår hjärna ska aktiveras. Allt från den lille kissen som ska ta sig över bollen, och slutligen lyckas, till enskilda personers livsöden och det överraskande slutet. Linjärt berättande röner sällan den nödvändiga uppmärksamheten.
Vacker – Illusion av det vackra och goda blir än viktigare. Inte nödvändigtvis det Photoshopade. Det kan handla om poesi, perspektiv och utsnitt i bilder. Konstnärligt och fängslande.
Tongivande och först. (hur många Epic Split-kopier minns du?) När fler nu skapar egna TV-kanaler blir även programledarnas karisma avgörande. En intervju med er CFO säkrar kanske inte nödvändigtvis delning. Inte heller vackra bilder i kombination med tomma ord. Story comes first! Testa er kommunikation med denna vackra generiska video. Liknar den er egna?
Interaktiv – Att leva i symbios är att leva sitt varumärke med användarna. Att bjuda in till dialog och produktion är idag ett måste. Konversation på deras villkor, i små doser och få krav. Idag talar man först om interaktion, inte distribution, för att sedan fastställa innehåll. Även konservativa Coca Cola har insett att de måst bjuda upp till tango. Tillrättalagda stories om tomten och lyckliga familjen som dricker Cola var 90-talets melodi. I denna video berättar de hur de ska lyckas med sin satsning =>
Personlig – Att iscensätta något som får oss att reflektera över oss själva och våra liv är komponenten som kopplar en extern identitet till vår egna. Ett exempel är filmen First Kiss som både är förföriskt vacker men också kittlande. Den vann sina framgångar när många undrade om den var äkta och hur de själva skulle reagerat i liknande situation. På liknande sätt kan man arbeta internt med video.
Sammantaget bidrar dessa faktorer till att det filmade budskapet lättare uppmärksammas, når fram till fler och engagerar för er sak.
Länkar:
¤”Manipulation och äkta känsla bakom nätsuccé”, DN 14 april =>
¤ BuzzFeed’s egna informativa video =>