Ärligt, hur mycket uppmärksamhet visar du när flygvärdinnan går igenom säkerhetsinstruktioner? Virgin har fått 6 miljoner amerikaner att ta till sig dessa – innan de ens äntrat planet!
Många produkter och tjänster säljer idag genom att använda typiska efterköpstjänster, t ex instruktioner, som redskap i marknadsföring och på så sätt bevisa en produkts egenskaper och kvalitet. Därtill signalerar det att man bryr sig hur produkten kommer till nytta för kunden och förstärka ett åtagande för dess funktion genom hela dess livslängd.
Vad Virgin lyckats med är därför inte bara lära oss om säkerheten ombord.
De har gett varumärket dess själ, en som direkt är förenlig med deras värdegrund och mission – att våga och lyckas över förväntan.
Utifrån responsen kan man gissa sig till att bokningarna på deras sträckor ökade markant genom detta briljanta grepp, ty vem vill inte resa med någon som uppvisar en sådan positiv attityd!
Vi gratulerar dem och det bolag som ligger bakom idén ty vi vet att det inte alltid är lätt att övertyga kunder att leken är vägen framåt. Vill ni också se era instruktionsfilmer ur ett nytt perspektiv?
/Team PlayeMotion
– vi som lever Play Theory och Gamification