I vårt förra nyhetsbrev skrev vi om Tre trender som ökar marknadsföringsvärdet med video. Men det är inte bara bra innehåll som skapar framgång.
För de flesta är webben idag den främsta källan till information. Näst efter personlig försäljning är därför den egna hemsidan många organisationers främsta marknadsföringskanal – fantastisk när väl den blir funnen!
Därmed präglas marknadsföring av världens största sökjättes sätt att strukturera och sortera information den hittar, så även video. Google premierar nämligen sidor som innehåller en balanserad mix av text, bild och video. Det talar sitt tydliga språk: man bör inte arbeta med ”en film” utan många – vilket också bör sökmotoroptimeras (SEO).
Hur får man då sin film sedd och räknar hem investeringen?
Först gäller det att skapa relevant innehåll som tillför nytta och löser problem. Genom att göra en analys blir du medveten om kunders tankemönster och kan skapa metadata utöver enstaka ord. Till exempel söker du hellre på hela fraser som “hur lär jag mig att spela piano” än endast ordet “piano” som ger allehanda svar från var man köper ett till hur man stämmer instrumentet.
Men eftersom det inte finns en given fråga finns heller inget givet svar. Det gäller att ha en genomtänkt strategi för vilken typ av information som paketeras på alla undersidor.
– Små korta videoinslag bör finnas med på varje landningssida för att hamna högst i sökresultat. Alla med ett tydligt och specifikt innehåll, direkt relevant för besökaren och det löfte rubriken anger, säger Mats Ståhle. En av Sveriges bästa främsta konsulter inom området sökmotoroptimering och internetmarknadsföring.
Det innebär att instruktioner, kundreferenser, produktbeskrivningar och intervjuer får lika berättigande. Från pedagogiska till informativa och säljande för att möta kunden i dennes besluts- och köpprocess.
– Ingen söker på ordet “företagspresentation”, fortsätter Mats och ler. Det viktigt att veta vilka sökningar som görs i en bransch och utforma innehåll efter detta, så även filmer.
Fritidsresor är duktiga på att arbeta med video utifrån en tydlig strategi, baserad på analys för sökningar. Några av våra kunder som tidigt producerade och marknadsförde instruktions-, produkt- och servicefilmer var Gustavsberg, Sectra och 3nine. De kunde alla räkna hem investeringen genom ökad försäljning, återköp och lojalitet.
– Sedan gäller det att inte tråka ut besökaren. Varje steg i konverteringen på sajten måste vara relevant och varierande, påpekar Mats.
Men det strategiska tänket omfattar inte bara den egna sidan. Många använder sig av Youtube som kanal och även här går det att leda tittaren vidare med Annotations. Värt är också att märka upp filmer med såväl enstaka ord och fraser samt lägga till funktioner som textning för att underlätta för de som filtrerar resultatet. Det har även visat sig i tester att längre beskrivningar och ibland hela transkriberingar av klippen hjälper såväl besökaren som sökmotorn att förstå vilket innehåll det har.
Onsdagen den 25 februari planerar vi ett frukostseminarium kring dessa frågor.
Avsätt gärna tiden i din almanacka redan nu.
Lästips:
# 10 Video SEO tips (engelska) =>