Perspective

You can discover more about a person in an hour of play than in a year of conversation.
- PLATO

All
  • All
  • Case
  • Film & Känslor
  • Kommunikation & Varumärken
  • Organisation & Management
  • Uncategorized

Nobelpriset får oss tänka nytt?

Förra årets slutade med en tillkännagivande som jag verkligen uppskattar – priset i ekonomi till minne av Alfred Nobel. Inte bara visar den på att teori och vetenskap har sin givna plats i praktiken, utan tangerar min käpphäst om hur viktigt det är att skapa riktlinjer och genomtänkta och balanserade belöningssystem*. Professor Milgrom och Wilsons […]

Frågan och Tystnaden

Så står jag i butiken och tycker att en vara är genuint dyr. Expediten hör min invändning mot priset och blir tyst en stund innan han utbrister ”- Men då kan du få det för halva priset. Black Friday, you know!”. Och just där och då blir jag påmind om hur stark frågan kan vara […]

Vi tar död på Storytellingen!

Svensk sommar pågår som bäst med hemester för många. Sol, regn, bad och grill blandas med chill, böcker och poddar. Hos mig rullar traditionsenligt Sveriges Radio’s sommarprat medan jag påtar i trädgården. En av pratarna sticker ut, engagerar och fångar mer än andra – Emma AdBåge. Så berikande och befriande att lyssna till. Det får […]

Har du något att berätta?

Häromdagen sorterade jag gamla diskar och fann en presentation från 2000, tiden då jag åkte land och rike runt för att tala mig varm om den mobila revolutionen. Nokia, med sina telefoner, WAP-teknologi och smart identifiering var då en stor spelare. På den tiden stod kampen om vem som ägde kundrelationen mellan operatörerna som tillhandahöll […]

Kärnkraft & kod som konst

Det mest fantastiska med vetenskap är att den kan ses och skådas i så många olika skepnader. Som att programkod kan utgöra vacker konst! Geek kuriosa Har du reflekterat över antalet uppdateringar din dator, telefon eller padda gör i veckan? Betänk då detta: Den ständiga uppdateringen på Amazon.com, världens största detaljhandelsföretag, innebär att hela dess […]

Varumärkets Push&Pull – Den noterade opportunisten

Vi har alla haft en sådan där charmig vän, en som återkommer med jämna mellanrum. Alltid när något har hänt eller står för dörren att hända – bruten relationen, blivit av med jobbet eller vill låna pengar – för att sedan försvinna när livet åter stabiliserat sig. Lika vanligt är det att mindre noterade bolag […]

Power of Storytelling – The Underdog

Vilken skräll det blev i lördags när vi fick en otippad vinnare av årets Eurovision. Salvador Sobral trotsade alla statistik med sitt svaga hjärta, förbud från läkaren att resa till Kiev, en syster som fick genomföra samtliga repetitioner och sina små dansskutt vann han hela tävlingen med familjens egenskrivna melodi. Sjungandes på portugisiska blir han […]

Dumt att förlora ansvar med Outsourcing

Ibland är det bra att tänka sig de egna processerna i en annan bransch, bara för att se hur lyckat det skulle vara – för er och kunden. Tänk dig att du beställer en ny bil. För bekvämlighetens skull köper du till ett komfortpaket som inkluderar vinterdäck och takbox. När du förväntansfull kommer för att […]

En rymdmetafor till förändring

Visst har vi hört predikan många gånger, att vi måse förändra vår livsstil och hushålla med resurser för att rädda miljön och därmed mänskligheten. Boring. Vad sägs istället att omges av den senaste teknologin, göra något hippt och samtidigt medverka till en hållbar framtid? Låter klart roligare. I veckan lyssnade jag till Cecilia Hertz, sveriges […]

Varumärkets Push&Pull – Familjeföretaget

Jag hinner svänga runt hörnet och vaksamma ögon uppmärksammar mig direkt.– Du kan köra in på bryggan till höger, säger en energisk mekaniker. Det har blivit dags med översyn av väghållningen på bilen och troget återkommer jag till Däckspecialen som genom åren visat prov på både kunskap om bilar och racing som god och personlig […]

Ta tillbaka initiativet. Du är kreativ!

Det går inte en dag utan att jag läser, ser och hör om jakten på innovation och kreativitet och undrar: Var är den förlorad? Visst. Jordens population ökar kraftigt, resurserna är knappa och snedfördelade, finansiella och produktiva kraftcentra förskjutet till öst och en åldrande västvärld  har svårt att hävda sig i den globala konkurrensen. Vi […]

Journalistisk friskrivning – en fråga för CSR?

Gränsen mellan journalistik och reklam har genom åren suddats ut. Bloggar, sociala medier och Youtube öppnar upp för fler nya kanaler. Eterutrymmet är obegränsat, till skillnad från traditionella kanaler som omgärdas av regelverk, etableringshinder och dyra sändningsrättigheter. Både individer och organisationer väljer därför att starta egna kanaler, bygger studio, etablera interna redaktioner och ta fram format som ska attrahera den […]

Konsten att övertyga

I skrivande stund stödjer jag ånyo en internationell koncern att vinna en upphandling. En av de saker jag brukar fokusera på är övertygande formulering och artikulering av deras USP:ar. Man kan tro att de flesta organisationer är duktiga på det men brister ofta när tid saknas samt av bruk och hävd att kommunicera i punktlistor eller […]

Uthålligt samarbete bygger broar

Med stolthet vänder vi ett blad och stänger ett kapitel idag. För snart 7 år sedan påbörjades insamling av material till något som skulle bli en filmad dokumentation över det unika bygget av en undervattensbro, del av Citybanan, mellan Södermalm och Riddarholmen. Torrläggande av tunneln skedde med pompa och ståt för drygt ett år sedan […]

Official Music Video

När passion för jobbet saknar gränser finns inga givna arbetstider. Vår musikälskande Gabbe tog med utrustningen från kontoret och skapade denna musikvideo på fritiden. En mycket uppskattad produktion som nu toppar skivbolagets sidor! www.musictimes.com

När Google dikterar din marknadsföring

I vårt förra nyhetsbrev skrev vi om Tre trender som ökar marknadsföringsvärdet med video. Men det är inte bara bra innehåll som skapar framgång. För de flesta är webben idag den främsta källan till information. Näst efter personlig försäljning är därför den egna hemsidan många organisationers främsta marknadsföringskanal – fantastisk när väl den blir funnen! […]

Tre trender som ökar marknadsföringsvärdet

Bevisen är otvetydiga: Videolänkar delas 12ggr oftare än textbaserade, chansen att locka investerare ökar med 30% om projektet presenteras med en film och kombinationen av bild/video skapar 80% högre engagemang hos mottagaren. Vi har sammanställt tre kommunikationstrender som höjer engagemang och ökar marknadsföringsvärde. Polarisering – Content is King, men kräver variation för att inte bli […]

Trovärdighet till salu?

Nyss hemkommen från årets viktigaste konferens med filmproducenter från 48 länder, arrangerad av det erkända nätverket IQ. Här blandas trender med visning av fantastiska produktioner och jämförelser av vunna priser. Samarbeten fördjupas och erfarenheter byts i en fantastisk blandning. Bland oss som arbetar med beställningsfilm, s.k. Corporate Video, noterades ett växande intresse för formatet – Corporate […]

Nöjda kunder inte lönsamma

Statistik och verklighet brukar inte alltid följas åt. Ändå tenderar vi att blanda dem rejält. Hur många är t ex inte nöjda över att få en utvärdering på fyra av fem möjliga i samband med en utbildning eller föreläsning? En sådan måttstock säger dock inget om lojalitet eller om kunden tänker göra återköp. Nej, lojalitet står mycket högre […]

Markus sommarlek

Filmstrategier, visuella mässmontrar, säljmaterial, kampanjer och storytelling i all ära, men ibland måste man bara få leka med mediet. Därför avsätter vi tid för att utvecklas. Vår regissör Markus lekte lite i under sommaren och klippte ihop denna lilla historia . Håll till godo! =>   Note: Detta är ingen officiell video eller publik produktion. Musiken […]

Awarded @ Deauville

Our Film ”Environmental Challenge 2016”, part of a campaign created for the Stockholm County Council, has been officially selected at the Deauville Green Award. Although not winner, we are proud that our work is acknowledged for it’s High International Standard.

Erbjudande: Skapa eget pressmaterial

Svensk sommar, långa dagar, klar himmel och fantastiskt ljus. Då är det rätt tid att filma utomhusscener – material som kan användas i framtida filmproduktioner, webb eller som professionellt pressmaterial. Vi erbjuder tre olika paket där vi fångar era exteriöra värden, så som fastigheter, byggnader, maskinpark, anläggningar m m: INTRO – är vårt lilla paket. En dags […]

Små söta katter säljer

De mest tittade, delade och kommenterade klicken under 2013 var videor med söta kattungar. Varför? De är gulliga, får oss att le och må bra. Skapar en positiv känsla där välbehag infinner sig. Det har företag som Upworthy, BuzzFeed och 9gag tagit till sig. Känslor är kommersiellt sprängstoft för sajter som lever på att söka […]

CASE: Varning: Extremt kul!

Många av våra uppdrag och produktioner är redskap för internt bruk i syfte att stärka, motivera eller skapa insikt. Som denna samarbetsövning: Det effektiva filmteamet – en kreativ och praktisk dag med film som metafor att visualisera utmaningar, finna lösningar samt stärka grupp och individ. Användbar i affärsutveckling, förändringsarbete eller Kick Off. Vill du veta mer? […]

Miljö i samarbete

När Stockholms Läns Landsting presenterade sitt nya miljöpris fick ciceronen Elsa berätta hur och varför medarbetarna ska delta i tävlingen. Filmatiseringar i samarbete med Cloud Nine vilka även står för sajten för priset. www.miljopriset.se

Talar du Story?

Styrkan i Storytelling är att den direkt appellerar till hur vår hjärna strukturerar, lagrar samt återframkallar minnen och associationer – tillika kopplingar i vår gråa klump. Och ju fler kopplingar desto starkare blir en upplevelse. Med genomtänkt dramaturgi och väl genomförd framställan kan vissa berättelser etsa sig kvar i minnet, lika starka som om vi […]

SÄLJ MED INSTRUKTIONER

Ärligt, hur mycket uppmärksamhet visar du när flygvärdinnan går igenom säkerhetsinstruktioner? Virgin har fått 6 miljoner amerikaner att ta till sig dessa – innan de ens äntrat planet! Många produkter och tjänster säljer idag genom att använda typiska efterköpstjänster, t ex instruktioner, som redskap i marknadsföring och på så sätt bevisa en produkts egenskaper och […]

CASE: 100 METER PROJEKT

Tårar, häpna miner och stora wow! Det var responsen bland de drygt 230 medarbetare, leverantörer, kunder och speciellt inbjudna när de kom till tunnelfesten 20 meter under vattnet i Riddarfjärden. En historisk review av fem års bygge belönade medarbetare och befäste Zublins närvaro på den Nordiska marknaden. Se en Behind The Scenes =>

Kulturskapare

Med jämna mellanrum får vi frågan om vi väckt några känslor den senaste tiden, då vårt arbete sällan exponeras. Jo, det har vi visst. Några av de  uppdrag som vi kort kan berätta om och inspirera med är; Kommuniké med vPost – att hantera bubblande oro inför en beslutad förändring bland 10 000 medarbetare, samtidigt […]