CASE: Däck, inte längre ett avfall

Ett av våra mest roliga och utmanande projekt som satte oss på prov var jubileumsfilmen till firandet att en million ton däck återvunnits, på ett miljövänligt sätt. Målet var varumärkesförstärkning – Ragn-Sells viktiga miljöarbete – samt uppmuntra myndigheter till ökad återvinning av däck.

Hur skulle vi ingjuta stolthet hos däckbranschen, enskilda aktörer och myndigheter samt visa att de lyckats med bedriften att återvinna en sådan mängd däck? Hur skapa en vilja till fortsatt arbete? Hur ta upp det uttjatade miljöämnet ”återvinning” på ett intressant sätt?

Av erfarenhet vet vi att pekpinnar och logik inte fungerar i en värld av motsatta intressen och alternativ. Det måste kännas i magen vad som är rätt eller fel. Däck kan brännas rätt av, medan långsiktig återvinning måste planeras för. Den enkla vägen mot den svåra.

Lekfullhet i kombination med en stor portion trovärdighet var våra mantran i arbetet. Med i bagaget fanns även år av erfarenhet kring Ragn-Sells budskap, värdegrund och unika kultur.

Resultatet blev ett granskande reportage med en av våra mest kända journalister.  En mängd platser runt om i Sverige skulle filmas vilket innebar omfattande planering och restid. Helheten behövde klippas ihop med glimten i ögat.

Filmen vann varma applåder i samband med visningen och nu, ett år senare, står Ragn-Sells nya anläggning för komplett däckåtervinning klar. Kretsloppet är därmed slutet och däcken blir till råvara för nya gummiprodukter.

Tänk på det när du spelar på konstgjort gräs eller köper nya arbetsskor!

Se filmen =>

Kuriosa:
Varför minns vi det som så utmanande? Jo, två veckor innan konferensen, skedde det som inte fick hända – askmolnet spred sig över Europa. Johan fastnade i USA, forskare kvar i Luleå, fabrik i Holland och Skåne på stort avstånd. Men det är en annan historia …