Content is King

Jag hade en trevlig lunch lunch med Mr Storytelling, Matts Heijbel, häromdagen och vi kom osökt in på film. En av hans reflektioner var hur dåligt ljudet ofta är i enklare produktioner, ibland utförda av engagerade personer på de organisationer som han arbetar med. Hur kommer det sig?

Okunskap och tron att tekniken kan kompensera för innehållet svarar jag. Idag har alla möjlighet att spela in film med sin telefon och är man mer avancerad köper man en systemkamera. Film har blivit ”enkelt”.

– Hur bemöter ni den konkurrensen frågar Matts?

Det gör vi inte. Det finns många tillfällen där det är fullgott att slänga upp kameran och fånga stunden, från  scener på ett Lybien i brand, en avslöjande Wallraff eller personalfesten. Gemensamt är att där finns ett viktigt innehåll, en story, som tittaren bryr sig om – om en personalfesten drar en smalare och initierad publik.

– Och, om den inte är så stark?

Då krävs det mer eftertanke och genomarbetning för att fånga intresse. Studie av målgrupp, bärande idé som leder till ett vettigt manus, ljus, musik och ljud, val av plats, vinklar, registöd eller casting et.c.

– Behöver därmed alla filmprojekt vara omfattande och dyra?

Nej, men allt ovan måste tänkas igenom, i större eller mindre skala. Det man aldrig kan tumma på är det bärande innehållet som ska leda tittaren till något. Luddiga och svåra budskap blir ju inte bättre för att de uttrycks på film!

– Räcker det att sätta mig framför kameran för att marknadsföra min bok undrar Matts?

Kanske, svarar jag. En karismatisk föreläsare i kombination med ett slagkraftigt uttalande bär långt. Lägg därtill en bra bild, ljussättning och distinkt ljudupptagning så kommer man längre. Glöm för all del inte vad du vill få fram.