Vi tar död på Storytellingen!

Svensk sommar pågår som bäst med hemester för många. Sol, regn, bad och grill blandas med chill, böcker och poddar. Hos mig rullar traditionsenligt Sveriges Radio’s sommarprat medan jag påtar i trädgården.

Sommarpratare Emma AdBåge

En av pratarna sticker ut, engagerar och fångar mer än andra – Emma AdBåge. Så berikande och befriande att lyssna till. Det får mig att reflektera över vad som gör den unik?

Sedan kommer jag på det! Emma frångår den rådande standardmallen för sommarprat. Samma dramaturgiska mall med livsöden som dagens självhjälpsgurus följer, politiker och inspirationsföreläsare använder sig av. Berättandets klassiska uppbyggnad med trasig bakgrund, omöjligt hinder, personens kamp till nu erkänd och framgångsrik gestalt.

Jag vet att många har ett aldrig sinande begär till inspiration hämtad i berättelser av andras livsöden. I allt från poddar, sociala medier, reality-serier till självhjälpsböcker. Men när allt blir stöpt i samma mall blir det stereotypt, tråkigt och urvattnat. Jag genomskådar det dramaturgiska greppet vid första andetaget och det ska mycket till för att berättaren vinner mitt intresse.

Hjärnan är nämligen vaksam på nya ting, som en funktion att upptäcka faror, men stänger snabbt av vid igenkänning. Så fungerar vi i allt. Från risker vid monoton motorvägskörning, studiemetodik utan variation eller likartad budskapsutformning.

Omsatt till min värld av varumärkesfrågor och företagsfilmer behöver vi föra in lite perspektiv till Storytellingen. Addera kreativitet och finna nya vinklar. Jag vill inte att mina kunders målgrupper redan till anslaget förutser argumenten, retoriken, poäng eller konklusion. Mina kunder ska inte drunkna i bruset med ”alla-andra”.

Flertal gånger har jag konfronterat kunder med ett sammelsurium av deras egna och konkurrenters kommunikation i form av färg, affärsidéer, filmer, bilder och texter. Sällan kan de identifiera vad som är den egna och andras alster. I svensk kultur, där vi är bland de snabbaste i världen att anamma trender, landar dåligt plagierade organisationer snabbt i en konformitet med svag unik position och urvattnade USP:ar.

Så SR, coacha era pratare individuellt och varierat. Jag efterfrågar perspektiv, variation och personlighet.