You can discover more about a person in an hour of play than in a year of conversation.
- PLATO

All
  • All
  • Distribution
  • Film & Känslor
  • Kommunikation & Varumärken
  • Kundexempel
  • Övrigt
  • Uncategorized

Colgate – gör skillnad!

Varje år utdelar Colgate Palmolive priset ”To make a difference”. Idéen är att lyfta fram och visa anställda som tänkt annorlunda och stärkt Colgates varumärke och varje år dokumenteras dessa. Filmerna används som inspiration där de ska väcka en känsla av stolthet och sända ut en signal till organisationen om att hjältarna är de medarbetare…

Vi gör reklamfilm!

Ibland är det svårt att svara på frågan. Om man menar varumärkesbyggande TV-reklam mot konsumenter är svaret nej. Men om man menar riktade känsloväckare som säljer är svaret -JA. Man måste sätta mediet i sitt sammanhang, precis som de stora industrierna hänvisar till i Resumés artikel. När vi träffade ett mindre bolag, med unik patent,…

Content is King

Jag hade en trevlig lunch lunch med Mr Storytelling, Matts Heijbel, häromdagen och vi kom osökt in på film. En av hans reflektioner var hur dåligt ljudet ofta är i enklare produktioner, ibland utförda av engagerade personer på de organisationer som han arbetar med. Hur kommer det sig? Okunskap och tron att tekniken kan kompensera…

Kul är inte klirr

Läser i Resume nr 8 att Kavlis reklamfilm Den dansande babyn setts över 430000 gånger men inte gett ökad försäljning – precis som att det skulle råda ett direktförhållande mellan kul film på Tuben och klirr i kassan. Förvisso är det rörliga mediet en synnerligen effektiv kanal och medium att påverka och väcka känslor. Inte…

Debatten om känslofilm är igång

Vi börjar se artiklar dyka upp i ämnet känslor förmedlade genom film. Och med bättre kunskap kan vi styra produktioner till att bli träffsäkra och effektiva redskap. Vlaamse Script Academie citerar Greg Smiths book, Film Structure and The Emotion System, och skriver bland annat: ”Films evoke broad moods and cue particular emotions that can be…

Rapport från Trendgala

Förra fredagen bar det av till årets Trendgala. Ja, vissa talare sålde mer än vad de lekte spanare men visst fanns guldkorn att hämta. Till exempel berättade Myiako Soeda att en treåring mycket väl kan dubbelklicka och starta Bolibompa på SVTPlay. Holstein vankade av och an över scenen och på ett förträffligt sätt upplyste att…

Varumärkets diamanter

Idag fick jag tillfälle lyssna in Peter Sjölander, VD på HellyHansen, jämföra varumärken med mångfacetterade diamanter under rubriken ”A brand Driven Organisation”. Det är alltid lika inspirerande att lyssna till personer med ett passionerat förhållningssätt till sina uppdrag. Det är allt för sällan som ledare åtar sig att äga och utveckla ett varumärke. Allt som…

Synonymen för film

Ibland dyker de upp, tillfällena för reflektion. Som kaféet – just nu – undrar jag vad som definierar film i Sverige idag. Å ena sidan har vi filmer med ett innehåll, en berättelse som berör, underhåller eller får åskådaren att reflektera. I den andra änden filmade scenen som staplats på varandra. I båda fallen har…

Reflektioner: Filma med systemkamera

Dagens digitala systemkameror (DSLR) ger en fantastisk bild även vid videoinspelning och idag arbetar många reklamfilmare med den nu väletablerade Canon 7D. Vi var nyfikna på hur denna teknik fungerar rent praktiskt, och om vi skulle kunna använda oss av den i våra produktioner. Vi blev helt enkelt tvungna att känna och klämma lite på…