Blogg

Svensk Blogg

Alla är vi medskapare!

Av bloggmaster | oktober 10, 2013

Pust, efter en intensiv start på hösten ges nu lite tid över till reflektion. Utvecklande möten, luncher, nätverkande och föreläsningar har avlöst varandra. Nu senast en rejält portion inspiration på Healthy Business 2013 från vilka vi delar med oss tre tankevärda uttalanden: ”Effekthöjande arbete är tillika motivationshöjande” – Gustav Rentzhog, Söderberg & Partners Idag vet …

Alla är vi medskapare! Läs mer »

UTHÅLLIGHET VINNER

Av bloggmaster | juni 27, 2013

Så är sommaren här och några av oss har redan hunnit med en kortare ledighet med besök på Legoland. Lego; ett varumärke och organisation som under årens lopp inspirerat och utgjort föredömligt exempel på enveten och flexibelt strategiskt företagande i Managementlitteraturen. Ett familjeföretag med tydlig värdegrund och stark företagskultur! Innovation, patentskydd, breddning av produktportföljen, Co-Branding …

UTHÅLLIGHET VINNER Läs mer »

CASE: REPORTAGESERIE

Av bloggmaster | juni 27, 2013

Man kan aldrig nog underskatta en av kommunikationens och retorikens grundstenar – repetition. Genom att skapa en återkommande reportageserie underbyggs, förstärks och fylls varumärkeslöftet på. Detta samtidigt som relevant innehåll erbjuds målgruppen. Och det behöver inte vara avancerat. Med sin reportageserie bevisar RagnSells att de ligger i ständig framkant vad beträffar forskning och utveckling av …

CASE: REPORTAGESERIE Läs mer »

CASE: NISCHAD UPPLYSNING

Av bloggmaster | juni 27, 2013

Vårens stora insats har varit att förnya Skatteverkets kommunikation till speciellt utvalda grupper med filmer i olika format. Då många av våra insatser sker för internt bruk är det extra roligt att dessa kan ses av många. Här ett exepel adresserat till egenföretagaren, vilken ska känna igen sin vardag. =>

MANNEN VID GRILLEN

Av bloggmaster | juni 11, 2013

Många män har nog känt igen sig när Solsidans Fredde gick i terapi för att bota sin grillabstinens. Avsnittet behöver inte ens visas för att skapa en stark igenkänningsfaktor – det räckte blott att använda en språklig bild, en metafor, för att väcka en bilder till liv. Vad har vi för nytta av att skapa …

MANNEN VID GRILLEN Läs mer »

CASE: Känn utvecklingen

Av bloggmaster | maj 13, 2013

Det talas mycket om brist på bostäder, kollektivtrafik och andra utmaningar som en storstadsregion kan stå inför. Men hur känns det att drabbas av dem? När väl statistiken presenterats på konferensen lät vi skådespelaren Per och hans vänner uppleva hur det är att resa, bo och leva i regionen. I den påföljande paneldebatten fick sedan …

CASE: Känn utvecklingen Läs mer »

Det magiska G:t

Av bloggmaster | maj 13, 2013

Gestaltning betyder att vi åskådlig- och levandegör en plats, känsla eller en vision. Vi ger det en form och en mening genom att visa upp vilket uttryck det tar sig. Via film, teater och spel kan ta oss till, fysiska som mentala, platser och upplevelser som annars inte skulle vara möjliga att besöka. Ibland gestaltar …

Det magiska G:t Läs mer »

CASE: Jobbet är en lek

Av bloggmaster | april 5, 2013

Årets första projekt innebar att skapa en rekryteringskampanj som lockade de bästa ingenjörerna på KTH. Att interaktivitet skulle ingå stod klart redan från början. Film och enklare frågelek var första steget att sålla de som visste något om tunnelarbete. De som svarade rätt fick med sig en biljett att delta i tävling om en betald …

CASE: Jobbet är en lek Läs mer »

Le för ett starkare varumärke!

Av bloggmaster | april 5, 2013

Händerna i luften sjunger Petra Marklund och Friskisledaren skriker ut detsamma. Det är såväl  historiskt erkänt som vetenskapligt bevisat att fysisk rörelse påverkar vår sinnesstämning positivt. Just därför har det blivit så viktigt inom spelindustrin att se till att skapa en fysisk respons. Wii startade en vinnande trend med sina spel men även enkla rörelser …

Le för ett starkare varumärke! Läs mer »

Frukostseminarium – Gamification 2.0

Av bloggmaster | april 4, 2013

Välkommen på en intressant föreläsning och paneldebatt om spelifikation. Seminariet vänder sig till dig som vill höja kundlojalitet eller motivera medarbetare och är nyfiken på hur nästa generations spelifikation kan användas och integreras med andra kanaler och medier. Onsdagen 10 april klockan 8:00-9:30 Till inbjudan och anmälan =>

I leken finns allvaret

Av bloggmaster | februari 21, 2013

Gamification – idén att tillämpa spelmekanismer i andra sammanhang än spel – är ett fenomen som väcker mångas känslor men är svårt att värja sig ifrån.  I grunden utgår dess tankar från motivationsteorier och ämnat att få en uppgift att kännas stimulerande och belönande. Så, att spela på fritiden går an, men på jobbet? Bevisligen …

I leken finns allvaret Läs mer »

CASE: Spel för lärande

Av bloggmaster | februari 21, 2013

När regionens utvecklingsplan RUFS klubbats igenom i landstinget for den på turné bland länets 26 kommuner, och man önskade förgylla utställningen med en informativ film. Bättre upp sade vi: Låt dem leka sig till kunskapen! Nu kan även du testa vad du vet om regionens utmaningar och tävla mot andra i webbvarianten av spelet tillsammans …

CASE: Spel för lärande Läs mer »

Motiverar topprestationer?

Av bloggmaster | januari 11, 2013

När FedEx på 80-talet i en kampanj berättade att de hade många olympiska medaljörer anställda var det ett unik sätt att säga något om sitt varumärke. En arbetsplats där medarbetaren kunde förverkliga sina drömmar. Genom personifieringen ärvde varumärket individernas, världselitens, egenskaper. Idag använder många liknande metafor- där utövandet av fritidsaktiviteter – är ämnade att illustrera  …

Motiverar topprestationer? Läs mer »

CASE: Forskarpresentationer

Av bloggmaster | januari 10, 2013

Något som verkligen får oss att ticka är utmaningen att visualisera ett relevant innehåll. Miljö och samhällsfrågor är en del vi arbetar med. Starka och sunda värdegrunder en annan. I år fick vi möjligheten att fördjupa oss i hela 28 olika ämnen i ett och samma projekt, nämligen att presentera årets professorer på KTH. Syftet …

CASE: Forskarpresentationer Läs mer »

CASE: One More Voice

Av bloggmaster | augusti 13, 2012

Förra året åkte vi ut en sommarnatt för att vada ut i den svenska skärgården med riggar, kranar och vikter för att skildra något svenskt. Ja, och så följde vår färgstarka Hanna Kylin med kanoten i släptåg. Målet var att ge friheten en en röst, förenad av andra röster runtom i världen som en enda. …

CASE: One More Voice Läs mer »

Beteende efter belöning

Av bloggmaster | maj 30, 2012

När jag för några år sedan föreläste och förklarade relationsmarknadsföring och sociala medier  i ett historiskt perspektiv fick jag den intelligenta frågan om det i längden är hållbart med tillväxt baserad på ökad konsumtion? Mitt svar blev något filosofiskt, att våra handlingar utgår ifrån de belöningssystem som vi skapat. Vill vi skapa ett alternativt agerande …

Beteende efter belöning Läs mer »

CASE: Klampa varsamt

Av bloggmaster | maj 30, 2012

När Stockholm nu bygger tredje spåret står ofta förbindelsen mellan Riddarholmen och Söders höjder för bilden av ett utmanande bygge. En projektering som involverar alla discipliner ett bygge kan kräva. Därför används specialister från hela världen och 16 språk talas på platsen. En undervattensbro, element som skeppats från Tallinn och Norra Europas djupaste utgrävning på …

CASE: Klampa varsamt Läs mer »

CASE: Enkel, intuitiv och snygg

Av bloggmaster | maj 15, 2012

Det är vad som ska associeras med Evoko Room Manager.  Ytan är putsad för att tilltala en stilsäker och designtörstande målgrupp. Så här kombinerade vi känsla med illustration av funktion och tillämpning. Se filmen =>  

Vem gör vi reklam för?

Av bloggmaster | maj 15, 2012

Jan Gradvall, Di Weekend, lyfter i sin krönika fram egenskapen introvert som gått förlorad i en tid där det extroverta hyllas. I vårt samhälle visas en snedvriden bild där vinnaren är den med mest utåtriktade egenskaper. Den som har lätt att skapa kontakter, synas och som öppet bjuder på sig själv. Och rädslan för att …

Vem gör vi reklam för? Läs mer »

Storytelling och Innovation

Av bloggmaster | april 17, 2012

Häromdagen blev jag ombedd att hjälpa ett ALMI-finansierat innovationsbolag med affärsplaneringen. Då insåg jag plötsligt hur viktig storytelling är för just dessa organisationer. Inte den form som idag är synonym med att återge en vardagshändelse gestaltad i ett varumärkens superlativ, utan en som emotionellt skapar en möjlig framtid med känslan av ”Tänk om ….”. Och …

Storytelling och Innovation Läs mer »

CASE: Bättre bland molnen

Av bloggmaster | april 17, 2012

Nu snackar alla om Molnet, men vad är den egentliga nyttan med det? När Capgemini lanserar sitt molnbaserade inköpssystem behöver såväl utmaningen belysas som fördelen påtalas. Förenkling av kompex lösning,  gedigen analys och en gnutta humor så vipps växte The Umbrella Man fram. Ett koncept för personliga möten, mässor, webb och trycksaker. Filmen blev en …

CASE: Bättre bland molnen Läs mer »

CASE: Banbrytande miljösatsning

Av bloggmaster | mars 6, 2012

Hon representerar vår framtid och kommer att följa miljöarbetet hos en av Sveriges största arbetsgivare. Och hon vill se resultat. Ett resultatet hon tar emot som vuxen, när hon fyller 18 om fem år. Hon är Stockholms Landstings nya miljöansikte. Hon är – Elsa. SLL har de senaste tjugo åren arbetat med en rad miljöplaner …

CASE: Banbrytande miljösatsning Läs mer »

Språket som vår tids spegel

Av bloggmaster | februari 2, 2012

Jan Björklund rasar mot Sollentuna kommuns lansering av läsplattor före pennan och pappret. Fredrik Strage skriver krönikor om särskrivning. Ranelid ska göra TV-serie där han lär ungdomar vältalighet och möts även denna mor gon av skyl ten som förkunnar kem tvätt. Många upprör sig över de många särskrivningar vi ser idag. Från att man tidigare …

Språket som vår tids spegel Läs mer »

CASTING: Ge miljön ett ansikte

Av bloggmaster | januari 24, 2012

I samband med att en av Sveriges större myndigheter lanserar sitt nya miljöprogram söker vi en flicka som kan figurera som programmets ansikte i olika sammanhang. Du kan komma att engageras på scen, i film och bild under de närmast åren. Ditt första åtagande blir ett filmat inslag som kommer att filmas torsdag den 9:e …

CASTING: Ge miljön ett ansikte Läs mer »

CASE: Utbilda för att sälja

Av bloggmaster | december 5, 2011

Redan när den första serien av instruktionsfilmer för Sectra planering togs fram var målet högre ställt än att bara utbilda kunderna i samband med systemköp. Planen vara att dela ut vackert paketerade DVD i samband med mässor och möten. Medan utformningen av skivomslag och gränssnitt skulle bära varumärkets löften skulle pedagogiken i filmerna visa på …

CASE: Utbilda för att sälja Läs mer »

Glugg in i framtiden

Av bloggmaster | december 5, 2011

Det rörliga mediet är idag i allas ägo och tillhör vardagen. Vi använder det  för att uttrycka oss själva, föra kunskap vidare eller att dokumentera samtiden. Men inte bara. Filmen är också fantastisk att förflytta oss i tid och rum. Att visualisera gissning av framtiden ger oss möjlighet att reflektera över besluten vi tar idag. …

Glugg in i framtiden Läs mer »

And the winner is …

Av bloggmaster | oktober 9, 2011

Årets vårmingel gick som vanligt av stapeln i solens tecken även om kylan bet ifrån på Vetekattens bakgård. Det vittnade frusna musikerfingrar om. Kyla och krock med andra aktiviteter i staden den dagen medförde att få slöt upp. Dock fann en konsult en flygplansingenjör att tillsammans skriva Due Diligence. Förutom att spisa jazz och champagne …

And the winner is … Läs mer »

E, E eller EE?

Av bloggmaster | september 6, 2011

Vårt samhälles kontrollbehov ger upphov till att många organisationer tidigt presenterar sina processer och metoder som en försäkran för att kunden erhåller en bra produkt. Kottler kallar det Physical Evidence. På senaste tiden har jag hört flera personer uttala sin beundran över att deras produktionsbolag har en sådan fantastisk process att snabbt producera film. Vad …

E, E eller EE? Läs mer »

CASE: Däck, inte längre ett avfall

Av bloggmaster | september 6, 2011

Ett av våra mest roliga och utmanande projekt som satte oss på prov var jubileumsfilmen till firandet att en million ton däck återvunnits, på ett miljövänligt sätt. Målet var varumärkesförstärkning – Ragn-Sells viktiga miljöarbete – samt uppmuntra myndigheter till ökad återvinning av däck. Hur skulle vi ingjuta stolthet hos däckbranschen, enskilda aktörer och myndigheter samt …

CASE: Däck, inte längre ett avfall Läs mer »

I huvudet på . . . .

Av bloggmaster | juni 20, 2011

Allt för ofta glöms det bort att allt vi kommunicerar tolkas av en betraktare. Tänk efter hur många gånger du själv hört andra säga, eller själv sagt: ”Det här vill jag få fram!” och hur få gånger ställt den svåra frågan ”Vad vill de höra?”. Matts Heijbel fångar, i sitt senaste nyhetsbrev, ett levande exempel …

I huvudet på . . . . Läs mer »